Podrobné vyhledávání ve všech kategoriích  

Výhodné balíčky

Náhodný tip


Novinky InfoČesko



Počasí v ČR

meteopress.cz meteopress.cz

Úvod - Technické zajímavosti - Ostravsko, Opavsko a poodří - Významné stavby - Hradec nad Moravicí - WEISSHUHNŮV KANÁL V HRADCI NAD MORAVICÍ


Upravit informace | Vložit novinku | Vložit akci | Tisknout

WEISSHUHNŮV KANÁL V HRADCI NAD MORAVICÍ

Negarantovaná informace
Adresa:Hradec nad Moravicí, 747 41 Hradec nad Moravicí
Telefon:+420 595 173 043, 778 700 071
Mobil:+420 607 567 663 (p. Biler)
Email:ic(zavináč)muhradec(tečka)cz
WWW:http://www.ichradec.cz
GPS:49°49'52,800"N, 17°49'54,850"E
Pro detail klikni (ortofotomapa)
Zobrazení na mapě

Fotografie (3)[Zobrazit náhledy]

Kanál na řece Moravici. Papírenský splav s unikátním náhonem - smělé dílo, které realizoval r. 1890 zakladatel žimrovických papíren, význačný slezský podnikatel Karel Weisshuhn. Dílo sloužilo do r. 1966 pro přísun dřeva do papíren ze vzdálenosti až 60 km, voda pak poháněla turbíny pro výrobu elektřiny. Náhon má 3 svahové tunely a 2 akvadukty (jeden směr asi 100 m). Celková délka náhonu je 3,6 km. První tunel u splavu překonává v délce 45 m t. z. Kozí hřbet a "kaňon" zde dosahuje od hladiny řeky na úbočí výšky 150 m. Náhon není evidován v seznamu Státních tech. památek. Je sjízdný i pro vodáky.

PROHLÍDKA

Možno objednat komentované prohlídky – tel. 607 567 663.
VSTUP POUZE NA VLASTNÍ NEBEZPEČÍ!

DOSTUPNOST

  • Vzdálenost vzdušnou čarou: 5,5 km JZ od centra Hradce n. M.
  • Vlakem: trať č. 315 Opava východ – Hradec nad Moravicí (a zpět) stanice Hradec nad Moravicí (cca 8,5 km)
  • Autobusem: zajištěna několika linkami i dálkovými spoji, 3 zastávky – BRANO, Železniční stanice a Škola, aut. zas. Žimrovice
  • Pěšky: cyklotras 551
  • Na kole: červená TZ od rozcestníku u zámku (cca 7 km)
  • Autem: dojezd autem není možný, parkování při nástupu na značenou trasu.

ZDROJ INFORMACÍ: MěÚ Hradec nad Moravicí


V okolí 10 km najdete

Města a obce
5,0 km BŘEZOVÁ
5,3 km HRADEC NAD MORAVICÍ
7,3 km BRANKA U OPAVY
8,1 km DOLNÍ ŽIVOTICE
8,4 km MORAVICE
8,4 km VÍTKOV
8,4 km CHVALÍKOVICE
Historické zajímavosti
4,8 km ZÁMEK HRADEC NAD MORAVICÍ (NKP)
5,0 km KOSTEL SV. PETRA A PAVLA V HRADCI NAD MORAVICÍ
8,4 km KOSTEL NANEBEVZETÍ PANNY MARIE VE VÍTKOVĚ
Přírodní zajímavosti
556 m PŘÍRODNÍ PARK MORAVICE
Technické zajímavosti
6,3 km ROZHLEDNA ŠANCE V JAKUBČOVICÍCH
Kultura
5,5 km KINO HRADEC NAD MORAVICÍ
5,5 km MĚSTSKÁ KNIHOVNA V HRADCI NAD MORAVICÍ
FESTIVAL BETHOVENŮV HRADEC
MĚSTSKÁ GALERIE A MUZEUM V HRADCI NAD MORAVICÍ
Turistika
3,8 km NAUČNÁ STEZKA HANUŠE
4,4 km NÁUČNÁ STEZKA BUKOVÝ CHODNÍK - LOVECKÁ STEZKA LICHNOVSKÝCH
4,5 km NAUČNÁ STEZKA MARIÁNSKÉ LOUKY
5,0 km NAUČNÁ HORNICKÁ STEZKA STŘÍBRNÝ DŮL SLEPETNÉ
6,0 km MĚSTSKÁ NAUČNÁ STEZKA V HRADCI NAD MORAVICÍ
NAUČNÁ STEZKA RADUŇ - JAKUBČOVICE
Sport
5,1 km KOUPALIŠTĚ V HRADCI NAD MORAVICÍ
5,3 km SPORTOVNÍ AREÁL LAMA HRADEC NAD MORAVICÍ
5,6 km VÍCEÚČELOVÁ HALA V HRADCI NAD MORAVICÍ
Obchod a služby
5,5 km INFORMAČNÍ CENTRUM - HRADEC NAD MORAVICÍ
8,4 km INFORMAČNÍ CENTRUM - VÍTKOV
  Další možnosti regionu ... Uvedené vzdálenosti jsou měřeny vzdušnou čarou.



Komentáře k článku
Ještě dva postřehy: Na druhém ze zde uvedených snímků je možno zaregistrovat jedno ze zmíněných ukotvení pravého břehu. V některých částech náhonu je jich celá řada i s odstupem po pouhých 10 m. A při povodních v r.2010 došlo k protžení pravého břehu, kvůli kterému je voda v náhonu dočasně zastavena. Je to však příležitost (pokud se k tomu předem odpovídajícím způsobem vybavíte) prohlédnout si nitro vyražených tunelů, případně některé další zajímavé technické detaily této pozoruhodné stavby.
11.06.2010, Honza Hrubeš (158.196.176.38)
Sjízdný pro vodáky není! Za prvé náhon není veřejným tokem, má svého vlastníka, kterému by se to skoro určitě nelíbilo. Za druhé zde nejsou nástupní a výstupní místa, u vysokého břehu z kolmé kamenné navigace by se obtížně přistávalo. Přitom i přes mírný spád voda docela bystře proudí! A konečně to nejpodstatnější: Na mnoha místech jsou překážky velmi nízko nad vodou. Mnohde v podobě ocelových prutů - není mi zcela jasné, zda plní funkci ukotvení vnějšího pravého břehu, nebo zda dříve sloužily k zachytávánía usměrňování plaveného dříví. S K1 nebo C1 by bylo teoreticky možno je překonat pomocí eskymáckého obratu, ale bylo by toho eskymování až hrůza. Dále je nutno počítat s napadaným dřevem z polomů na břehu. A konečně při hladině, jaká zde v předchozích letech byla standardně po celý rok, jsou neprůjezdné oba tunely, které by bylo nutno po trase překonávat. Jejich světlá výška je ještě snížena ocelovými výztuhami a bedněním. A málem bych zapoměl na přehrazení v místě prvního přepadu. Tato místa by bylo nutno přenášet, ovšem každé vystupování a nastupování by bylo problematické. Jsem zkušený vodák a náhon jsem prošel právě se záměrem posoudit možnost jeho splutí - DŮRAZNĚ NEDOPORUČUJI!
11.06.2010, Honza Hrubeš (158.196.176.38)
Přidejte vlastní komentář k tomuto článku
Vážení návštěvníci, komentáře k místu smí vkládat každý a bez přihlášení. Smyslem komentářů je předání dojmu či tipů ostatním. Nejedná se o chatovou místnost. Prosíme všechny přispívající o slušnost a věcnost. Vyhrazujeme si právo smazat příspěvky nesouvisející s tématem a příspěvky nesmyslné. Taktéž si vyhrazujeme právo rušit příspěvky porušující zákony ČR, vulgární, spamující, urážející, pomlouvající, nerespektující soukromí ostatních, příspěvky nezákonné, propagující jakoukoliv nesnášenlivost, diskriminaci či skrytou reklamu. Odesláním komentáře dáváte souhlas k uveřejnění Vaší IP adresy na serveru InfoCesko.cz. Vaše jméno či nick nesmí zneužít jméno známé osoby.
Redakce neodpovídá za obsah diskusních příspěvků.
Text komentáře:
Jméno:   Email (nepovinné):
CAPTCHA imageZadejte výsledek:




TOPlist
O projektu | Kontakty | Napište nám | Zákaznická zóna | Ceník reklamy | Ochrana osobních údajů | Cookies | Partneři | Ikona pro zpětný odkaz